A vitamin, a szervezet csodafegyvere

Az egyik fő vitaminunk. Általánosságban a fejlett és fejlődő országokban nem jelentkezik hiánytünete, mivel elég kis mennyiségben szükséges a bevitele.

Állati és növényi forrásokban is egyaránt megtalálható.Az állati a retinol a növényi pedig a karotinoid. Az A vitamin fontos szerepe a bőr egészségében és a látás épségében van. Mindenki által jól ismert répában rengeteg található, viszont figyelnünk kell, hogy a karotinoidok felszívódási aránya sokkal kisebb mint az előállítotté, átlagosan 30-45%.

A karotin másik nagyszerű hatása hogy nagyszerűen semlegesíti a szabad gyököket, és hogy gyakorlatilag az immun rendszerünk szabályozója, minél több A vitamin található a szervezetünkben, az annál könnyebben bánik el különböző baktériumokkal.

A vitamin forrásai

A vitamin adagolása, túladagolása, hiánytünetei, tulajdonságai

Az A vitamin számos nagyszerű tulajdonsággal rendelkezik, például segít megvédeni a C vitamint az oxidációtól, növeli a vas felszívódási arányát. Fontos hogy minden vitamint megfelelő mértékben fogyasszunk, mert például az E vitamin és a cink segíti az A vitamin felszívódását. Érdemes a megfelelő beépülésért elegendő zsiradékot is fogyasztanunk. Vigyázzunk a savlekötőkkel is (inkább próbáljunk természetes savlekötést alkalmazni, bár ezt sajnos nem minden esetben lehetséges természetesen).

A vitamin természetes forrásai

A legjobb természetes források a színes  gyümölcsök és zöldségek, ezek közül a legjelentősebb tartalmúak:

  • sárgarépa
  • paradicsom
  • salátafélék
  • fodros káposzta
  • piros paprika
  • sóska, spenót
  • narancs
  • sárgabarack
  • sárgadinnye
  • sütőtök

Fontos hogy ezek természetes vitamin tartalma csökkenhet főzés során, érdemes párolással vagy nyersen fogyasztani, mivel így megőrzik a vitamin tartalmukat.

Fontos még hogy a természetes táplálékkal bevitt megfelelő mennyiség csökkenti a tumor kialakulásának lehetőségét, és a szürke hályog megelőzésében is nagy szerepet játszik. Szegény országokban, a 21 éven aluli vakságnak az egyik legfontosabb kialakulási tényezője a hiánya.

A vitamin túladagolásának tünetei

Túladagolni természetes módon gyakorlatilag lehetetlen. Előállított fromában való túladagolásának a tünetei csak több hónap folyamatos túladagolás után lép fel. Gyakorlatilag pont a pozitív hatások fordulnak ellenünk. Tünetek lehetnek: fejfájás, romló látás, viszketés, bőrrel kapcsolatos kiütések, sárgaság, szemszárazság és kiszáradás.

Kismamáknak érdemes orvossal konzultálni, nekik sokkal pontosabban kell tartani a megfelelő szintet, mivel magzatkárosító hatása lehet mind a túl adagolása, mind a hiánya esetén.

A vitamin hiány tünetei

A tartós vitaminhiány száraz szemhez, részleges látásvesztéshez esetlegesen vaksághoz, bőrbetegségekhez, fertőzéshez (például kanyaró),  hasmenéshez és légzési rendellenességekhez vezethet. A körmeink és bőrünk töredezett lehet, és kisgyermekek esetén csontképződési zavar.

 

Leave a Reply